Od 23 lipca kolejna odsłona tarczy

Przedsiębiorcy prowadzący sklepiki szkolne, piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni, którzy ponieśli straty z powodu pandemii będą mogli ubiegać się o zwolnienie z opłacania składek oraz świadczenie postojowe. Wnioski można składać od 23 lipca.

Nowelizacja Tarczy antykryzysowej zakłada wsparcie dla przedsiębiorców, którzy w jednostkach oświatowych prowadzą sprzedaż środków spożywczych, papierniczych i piśmienniczych na rzecz uczniów, słuchaczy lub wychowanków (PKD 47.11.Z i 47.19.Z). Choć formalnie ich działalność nie była objęta restrykcjami, to ze względu na zamknięcie szkół, dotkliwie odczuli skutki lockdownu.

Prowadzący sklepiki mogą liczyć na zwolnienie z opłacania składek za listopad, grudzień, styczeń, luty i marzec. Muszą jednak spełnić warunki wskazane w przepisach i wykazać m.in. spadek przychodów o 40 proc. w określonych miesiącach. Przedsiębiorcy, którzy już opłacili składki, a spełnią warunki do zwolnienia, mogą złożyć wniosek o zwrot nadpłaconych środków, o ile nie mają zaległości na koncie – wyjaśnia Marlena Nowicka, rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

Przedsiębiorcy prowadzący sklepiki szkolne będą też mogli uzyskać świadczenie postojowe tyle razy, w ilu miesiącach zanotowali spadek przychodów o co najmniej 40 proc. Maksymalnie ZUS wypłaci świadczenie postojowe pięć razy w wysokości 2080 zł. Aby uzyskać świadczenie, trzeba będzie złożyć wniosek RSP-SK.

Z opłacania składek za lipiec, sierpień i wrzesień 2020 r. mogą być także zwolnieni piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni, którzy świadczą usługi na rzecz muzeów (kod PKD 79.90.A). Posłuży do tego wniosek RDZ-M.

Wnioski o zwolnienie ze składek i postojowe można składać od 23 lipca, wyłącznie elektronicznie – przez platformę PUE ZUS. Tam również ZUS zamieści informację o statusie wniosku. Wnioski o umorzenie składek (RDZ-SK dla sklepików szkolnych oraz RDZ-M dla pilotów wycieczek i przewodników) będzie można złożyć do końca września.

ZUS do tej pory udzielił wsparcia przedsiębiorcom na ok. 37,5 mld złotych. W ramach wszystkich odsłon tarczy antykryzysowej Zakład realizował różne formy wsparcia, w tym zwolnienie ze składek (15 mld zł) oraz świadczenie postojowe (6,4 mld zł).

 

 https://drive.google.com/file/d/1U7Lgx56jJLGwOO9QYVtagIr0cWoQ0_Mh/view?usp=sharing

Dobry Start 300 dla ucznia” – spotkanie z ekspertami ZUS w M-GOPS Przedecz

Jeśli nie masz profilu PUE, przyjdź na spotkanie z ekspertem ZUS, który założy go dla Ciebie oraz pomoże w wypełnieniu wniosku o świadczenie dobry start przy stanowisku komputerowym dla klientów.

Zapraszamy: termin 5 sierpnia 2021 r., od godz. 9:00 do godz. 12:00

Miejsce dyżuru: M-GOPS Przedecz, ul. Kościuszki 2, 62-635 Przedecz

Wizytę na spotkanie z ekspertem ZUS w M-GOPS Przedecz można zarezerwować pod numerem telefonu: 63 2721107 wew. 306

Profil PUE ZUS możesz założyć również samodzielnie

Jak to zrobić? Sprawdź www.zus.pl lub zadzwoń 22 560 16 00

Dzięki profilowi PUE załatwisz większość spraw w ZUS prze Internet

Program „Dobry Start” to inwestycja w edukację polskich dzieci. To 300 zł jednorazowego wsparcia dla wszystkich uczniów rozpoczynających rok szkolny. Od roku szkolnego 2021/2022 świadczenie (tzw. 300+) w ramach programu Dobry Start będzie przyznawał i wypłacał Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Wnioski można składać od 1 lipca do 30 listopada tylko drogą elektroniczną:

- z portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,

- za pośrednictwem portalu Emp@tia,

- przez serwisy bankowości elektronicznej banków, które udostępnią taką możliwość.

ZUS wypłaci świadczenie na konto bankowe wskazane we wniosku.

W ramach programu rodzice - bez względu na dochody - mogą otrzymać jednorazowo 300 zł na zakup podręczników, zeszytów, sprzętów potrzebnych uczniom oraz pozostałego wyposażenia niezbędnego dzieciom uczącym się w szkołach podstawowych, liceach, szkołach policealnych oraz innych placówkach edukacyjnych do ukończenia 20. roku życia lub 24 lat w przypadku osób z niepełnosprawnościami.dobrty start

 Informacja prasowa

Już ponad 1 mln dzieci objętych wnioskami o 300 plus

 

Ponad 1 milion dzieci zostało objętych wnioskami o świadczenie 300 plus w ramach programu "Dobry start". Od 1 lipca do ZUS wpłynęło już ponad 712 tys. wniosków i z każdym dniem liczba ta rośnie. W Wielkopolsce wpłynęło prawie 58 tys. wniosków o wypłatę świadczenia dla przeszło 83 tys. dzieci.

 

W roku szkolnym 2021/2022 wniosek o świadczenie 300 plus można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną – za pomocą portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia.

Zainteresowanie świadczeniem 300 plus cały czas rośnie. Od 1 lipca do ZUS z terenu województwa wielkopolskiego wpłynęło prawie 58 tys. wniosków o wypłatę świadczenia dla przeszło 83 tys. dzieci. Co ważne wnioski wpływają wyłącznie drogą elektroniczną, co zdecydowanie usprawnia cały proces – informuje Marlena Nowicka rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

Największe zainteresowanie świadczeniem 300 plus jest w województwach: mazowieckim, śląskim, wielkopolskim oraz pomorskim.

 

Obsługą świadczeń od tego roku zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wnioski można składać od 1 lipca do 30 listopada 2021 r. Świadczenie z programu „Dobry start” przysługuje w wysokości 300 złotych - raz w roku - na dziecko uczące się w szkole, aż do ukończenia przez nie 20 roku życia lub 24 lat w przypadku dzieci z niepełnosprawnościami.

 

Świadczenie zostanie przekazane na rachunek bankowy wskazany we wniosku. Każda osoba, która złoży wniosek o świadczenie z programu "Dobry start", także przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia, znajdzie wszystkie informacje na temat tego wniosku i jego obsługi na portalu PUE ZUS. Potwierdzenie rejestracji profilu na PUE ZUS, klient otrzyma na adres email, który podał we wniosku. Natomiast na numer telefonu
z wniosku otrzyma jednorazowe hasło, które będzie musiał zmienić przy pierwszym logowaniu do PUE ZUS

 

Informację w sprawie świadczenia można otrzymać również na specjalnej infolinii, pod numerem 22 290 22 02, w dni robocze (pn. - pt.) w godz. 8.00 –15.00, a także umawiając się na e-wizytę w ZUS przez internet: www.zus.pl/e-wizyta.

 

Z pomocy pracowników ZUS można również skorzystać podczas licznych dyżurów organizowanych w urzędach i placówkach pocztowych .

Link z nagraniem wideo: https://drive.google.com/file/d/1KSclHfrjot8_MN8yYUmrHclAD3oXqRfY/view?usp=sharing

 

Jak zweryfikować rachmistrza spisowego?

Od 23 czerwca br. rachmistrzowie spisowi rozpoczynają wywiady bezpośrednie w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021. W prosty sposób można sprawdzić tożsamość rachmistrza spisowego.

Poproś rachmistrza aby wylegitymował się identyfikatorem i zweryfikuj jego tożsamość poprzez:

specjalnie przygotowaną aplikację dostępną na stronie https://spis.gov.pl/ ,
kontakt z infolinią spisową pod numerem 22 279 99 99, wybierz 1 – Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań, a następnie 2 – weryfikacja tożsamości rachmistrza.

W przypadku uzasadnionych wątpliwości dotyczących wiarygodności i rzetelności rachmistrza spisowego, zaistniały incydent należy niezwłocznie zgłosić na infolinię spisową lub do właściwego Gminnego Biura Spisowego w swoim miejscu zamieszkania.

Rachmistrzowie skontaktują się z osobami, które nie spisały się samodzielnie przez Internet lub nie realizowały spisu przez wywiad telefoniczny z rachmistrzem.

Przypominamy, że zgodnie z art. 17a ust. 1-3 ustawy o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1775), nie można odmówić przekazania danych rachmistrzowi kontaktującemu się z osobami fizycznymi objętymi spisem. Udział w wywiadzie prowadzonym przez rachmistrza jest obowiązkowy.

Tożsamość rachmistrza

 nfos

 

16.06.2021 r.

Informacja prasowa

Nowości w programie „Czyste Powietrze”. Od 2022 r. koniec dotacji na piece węglowe

Wycofanie dotacji na kotły węglowe, zwiększenie progów dochodowych uprawniających do podwyższonego poziomu dofinansowania oraz poszerzenie listy kosztów kwalifikowanych o kotły na pellet o podwyższonym standardzie – to trzy nowości w programie „Czyste Powietrze”, które zaczną obowiązywać już od 1 lipca 2021 r.

Wytyczne Komisji Europejskiej, zapisy Krajowego Planu Odbudowy oraz Polskiego Ładu, a także obowiązujące uchwały antysmogowe w poszczególnych województwach, które nakazują wymianę starych kotłów węglowych i ograniczają możliwość stosowania paliwa stałego (węgla) – te czynniki zdeterminowały zapowiadane już wcześniej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zmiany w programie „Czyste Powietrze”. Znamy datę ich wprowadzenia, będzie to 1 lipca 2021 r.

Koniec dotacji na piece węglowe

Zakup i montaż kotła na węgiel w ramach programu „Czyste Powietrze” będzie możliwy tylko do końca obecnego roku. Zatem, aby otrzymać dotację wnioskujący musi do 31 grudnia 2021 r. złożyć wniosek o dofinansowanie obejmujący kocioł na węgiel, zakupić i zamontować to źródło ciepła a dodatkowo potrzebna jest faktura wystawiona do końca bieżącego roku (warunek ten nie dotyczy wniosków złożonych przed datą wejścia w życie zmian w programie, czyli przed 1 lipca 2021 r.).

Wyższe progi dochodowe

Kolejna nowość w „Czystym Powietrzu”, to podwyższenie progów dochodowych w drugiej części programu. Zmiana ma na celu ujednolicenie progów dochodowych programów „Czyste Powietrze” i „Stop Smog”, dzięki czemu więcej osób skorzysta z podwyższonego poziomu dofinansowania w „Czystym Powietrzu”, czyli otrzyma bezzwrotną dotację wynoszącą do 37 tys. zł.

Od 1 lipca 2021 r. dla gospodarstw jednoosobowych próg dochodowy wzrośnie o 229 zł niż obecnie, czyli do kwoty 2 189 zł. Z kolei dla gospodarstw wieloosobowych próg dochodowy podwyższy się o 164 zł niż obecnie, czyli do poziomu 1 564 zł na osobę.

Wyższe dotacje na kotły na pellet o podwyższonym standardzie

Zgodnie z dotychczasowymi zapisami w programie „Czyste Powietrze”, począwszy od 1 lipca 2021 r. możliwe będzie ubieganie się o wsparcie na zakup i montaż kotła na pellet o podwyższonym standardzie. To szansa na dotacje do 9 tys. zł (nie więcej niż 45% faktycznie poniesionych kosztów) w podstawowym poziomie dofinansowania. W podwyższonym dotacja ta wynosi do 12 tys. zł (nie więcej niż 60% kosztów).

Szczegóły w tym zakresie określają załączniki nr 2 i 2a do programu „Czyste Powietrze”, dostępne na stronie czystepowietrze.gov.pl (zakładka Weź dofinansowanie/Czyste Powietrze, materiały do pobrania), gdzie w poz. nr 12 mowa jest o zakupie i montażu kotła na pellet drzewny z automatycznym sposobem podawania paliwa, o obniżonej emisyjności cząstek stałych o wartości ≤ 20 mg/m3.

 

*****

Wydział Promocji i Komunikacji Społecznej

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

ul. Konstruktorska 3a, 02-673 Warszawa

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Zmiany w programie Czyste Powietrze od 1 lipca 2021

 

 

 Świadczenie wyrównawcze dla działaczy opozycji

Działacze opozycji antykomunistycznej oraz osoby represjonowane z powodów politycznych mogą otrzymać świadczenie wyrównawcze również wtedy, gdy mają rentę rodzinną.

 

1 czerwca 2021 r. weszła w życie nowelizacji ustawy o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych. Regulacja wprowadziła nowe rozwiązania w zakresie świadczenia wyrównawczego, obliczenia wysokości emerytur i rent oraz kapitału początkowego.


Świadczenie wyrównawcze także do renty rodzinnej

Na mocy tych przepisów świadczenie wyrównawcze przysługuje działaczom opozycji antykomunistycznej oraz osobom represjonowanym z powodów politycznych pobierającym nie tylko emeryturę lub rentę inwalidzką albo rentę z tytułu niezdolności do pracy, lecz także rentę rodzinną w wysokości niższej niż 2501,76 zł.

 

W celu ustalenia prawa do świadczenia wyrównawczego należy złożyć wniosek (na druku ER-SWA) i dołączyć do niego decyzję Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, która potwierdza status działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych. Nowy okres składkowy

Ustawa wprowadziła nowy okres składkowy, tj. okres pozbawienia możliwości wykonywania swojego zawodu przed 31 lipca 1990 r. na skutek represji politycznych za działania na rzecz odzyskania przez Polskę niepodległości i suwerenności lub respektowania politycznych praw człowieka w Polsce.

 

Okres ten uwzględnia się przy ustalaniu kapitału początkowego oraz przy ustalaniu prawa do emerytury i renty z tytułu niezdolności do pracy oraz ich wysokości.


Korzystniejsze obliczenie emerytur i rent

Ustawa wprowadziła również możliwość obliczenia kapitału początkowego, emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy przy uwzględnieniu kwoty przeciętnego wynagrodzenia za ww. okres pozbawienia możliwości wykonywania swojego zawodu. ZUS zastosuje ten przepis, jeśli jest to korzystniejsze dla klienta niż zasady ogólne.Dotyczy to także następujących okresów: osadzenia w więzieniach lub innych miejscach odosobnienia na terytorium Polski na mocy skazania albo bez wyroku po dniu 31 grudnia 1955 r. za działalność polityczną, świadczenia pracy po 1956 r. na rzecz organizacji politycznych i związków zawodowych, nielegalnych w rozumieniu przepisów obowiązujących do kwietnia 1989 r., niewykonywania pracy przed dniem 31 lipca 1990 r. na skutek represji politycznych, a także internowania na podstawie art. 42 dekretu z dnia 12 grudnia 1981 r. o stanie wojennym.

Osoby, które mają ustalony kapitał początkowy albo obliczoną wysokość emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy przed 1 czerwca 2021 r., w celu ich przeliczenia z uwzględnieniem zmienionych przepisów, powinny złożyć odpowiednio wniosek w sprawie kapitału początkowego (EKP) lub wniosek o ponowne obliczenie świadczenia emerytalno-rentowego (ERPO). Do wniosku należy dołączyć decyzję Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, która potwierdza wspomniane okresy. Osoby, które już wcześniej przekazały ZUS taką decyzję, powinny złożyć sam wniosek.

 

Emerytura lub renta w nowej wysokości będzie przysługiwać od miesiąca zgłoszenia wniosku, nie wcześniej niż od 1 czerwca 2021 r.

 

Ze zmian przepisów mogą także skorzystać osoby pobierające renty rodzinne po ubezpieczonych, którzy posiadali wskazane okresy. W celu przeliczenia renty rodzinnej należy zgłosić wniosek o jej ponowne obliczenie.

 

Marlena Nowicka

Regionalna Rzeczniczka Prasowa

ZUS w Wielkopolsce

 

Numery rachmistrzów

Europejski Tydzień Zrównoważónego Rozwoju 20 - 26 wrzesień 2021 - pobierz...

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w związku z trwającą pandemią i zapotrzebowaniem na rehabilitację leczniczą kierowaną do pacjentów po przebytej chorobie COVID-19, uruchamia nowy profil rehabilitacji w Centrach Rehabilitacji Rolników KRUS w Jedlcu i Szklarskiej Porębie.

Rehabilitacja kierowana  jest szczególnie do rolników w wieku aktywności zawodowej, którzy będą mieli wskazania medyczne do rehabilitacji ogólnoustrojowej po przebytej chorobie COVID-19, spełniających warunki  do skierowania na rehabilitację leczniczą.

Turnus rehabilitacyjny odbywać się będzie w trybie stacjonarnym i całodobowym w czasie 21 dni. Rolnik będzie mógł skorzystać z zagwarantowanych nieodpłatnie zabiegów leczniczych zgodnych z profilem skierowania, całodobowego wyżywienia oraz noclegów.

 

Podstawę do skierowania na rehabilitację leczniczą stanowi wniosek o skierowanie na rehabilitację, wystawiony przez lekarza POZ lub lekarza specjalistę.

 

Rehabilitacja powinna być przeprowadzona po co najmniej 12 tygodniach od zachorowania.

 

Warunkiem przyjęcia na rehabilitację jest negatywny wynik testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2.

 

Szczegółowe informacje o rehabilitacji leczniczej można uzyskać w najbliższej jednostce terenowej KRUS oraz pod adresem: https://www.krus.gov.pl/aktualnosci/dokument/artykul/rehabilitacja-lecznicza-dla-osob-po-przebytej-chorobie-covid-19/

 csm Baner rehabilitacja COVID dfcde8cff7

plakat punkt szczepien powszechnych

XVIII Ogólnokrajowy Konkurs Bezpieczne Gospodarstwo Rolne w kategorii: gospodarstwa indywidualne, organizowanym przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Konkurs jest jednym z wielu działań prewencyjnych prowadzonych przez Kasę na rzecz zmniejszenia liczby wypadków i chorób zawodowych rolników.

Uczestnikami konkursu mogą być zarówno duże jak i małe gospodarstwa rolne, w których przynajmniej jeden z właścicieli podlega ubezpieczeniu społecznemu w KRUS.

Osoby zainteresowane proszone są o kontakt z Placówką Terenową KRUS w Kole pod nr telefonu 63 272 52 89

Termin składania zgłoszeń w tegorocznej edycji konkursu upływa z dniem 23 kwietnia 2021r.

Laureaci konkursu otrzymają nagrody rzeczowe i pieniężne.

Link do strony internetowej, na której znajdują się szczegółowe informacje i regulamin konkursu:https://www.krus.gov.pl/zadania-krus/prewencja/xiii-ogolnokrajowy-konkurs-bezpieczne-gospodarstwo-rolne-2021/

Infolinia NSP już działa! Zadzwoń pod numer 22 279 99 99 od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-18.00.

Do 31 marca, wybierz Kanał 1 i uzyskaj informacje o Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021!

Spis rusza od 1 kwietnia 2021 r. i wtedy też Infolinia będzie uzupełniona o kolejny kanał  „Spisz się przez telefon”.

Nasi konsultanci są gotowi do pomocy.

 

NInfolinia NSP 2021

Wielkopolska Rada Koordynacyjna Związek Organizacji Pozarządowych wraz z Krajową Administracją Skarbową zapraszają przedstawicieli instytucji, organizacji pozarządowych, wolontariuszy, seniorów, osoby z niepełnosprawnościami oraz ich rodziny z woj. wielkopolskiego na spotkania/szkolenia rozwijające:

17.03.2021 (środa), godz. 10.00-12.00
Twój e-PIT dla seniorów w tym rozliczanie kosztów za leki

  • spotkanie dla osób starszych, ich rodzin, organizacji i instytucji zainteresowanych tematem
  • w szczególności kierujemy to spotkanie dla osób chcących skorzystać z odliczenia kosztów za leki, z tytułu darowizn czy innych wydatków, które można rozliczyć w zeznaniu rocznym
  • spotkanie dla osób z całej Wielkopolski
  • spotkanie poprowadzą eksperci z Izby Administracji Skarbowej
  • udział w spotkaniu nie wymaga rejestracji i odbywa się za pośrednictwem platformy MS Teams
  • wchodząc na spotkanie wpisz swoje pełne imię i nazwisko oraz reprezentowaną organizację/instytucję

LINK DO SPOTKANIA: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MGJiNjA0YTAtNDEzZS00NDViLWIwZjEtOTA3Y2UzNWFjMDMx%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22647754c7-3974-4442-a425-c61341b61c69%22%2c%22Oid%22%3a%228d4e9364-26bb-4927-814c-ede4d6165292%22%7d


17.03.2021 (środa), godz. 14.00-16.00
Twój e-PIT dla osób z niepełnosprawnościami w tym rozliczanie ulgi rehabilitacyjnej

  • spotkanie dla osób z niepełnosprawnościami, ich rodzin, organizacji i instytucji zainteresowanych tematem
  • w szczególności kierujemy to spotkanie dla osób chcących skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej
  • spotkanie dla osób z całej Wielkopolski
  • spotkanie poprowadzą eksperci z Izby Administracji Skarbowej
  • udział w spotkaniu nie wymaga rejestracji i odbywa się za pośrednictwem platformy MS Teams
  • wchodząc na spotkanie wpisz swoje pełne imię i nazwisko oraz reprezentowaną organizację/instytucję

LINK DO SPOTKANIA: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZmVlYjAwOTUtMGVlZi00YWQ4LWJjM2QtODRhZTEyYzk1ODMw%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22647754c7-3974-4442-a425-c61341b61c69%22%2c%22Oid%22%3a%228d4e9364-26bb-4927-814c-ede4d6165292%22%7d


18.03.2021 (czwartek), godz. 16.30-18.30
Twój e-PIT – szkolenie dla wolontariuszy chcących wspierać osoby starsze i z niepełnosprawnościami w rozliczeniach PIT

  • spotkanie dla osób z całej Wielkopolski, które chciałyby wolontariacko pomagać w rozliczeniach dla osób starszych i z niepełnosprawnościami za pośrednictwem usługi Twój e-PIT
  • spotkanie poprowadzą eksperci z Izby Administracji Skarbowej
  • udział w spotkaniu nie wymaga rejestracji i odbywa się za pośrednictwem platformy MS Teams
  • wchodząc na spotkanie wpisz swoje pełne imię i nazwisko

LINK DO SPOTKANIA: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_YWQ5OWE4M2QtMGZmOS00NGE2LWExZmEtNDYzMGM0MjYzN2Yz%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22647754c7-3974-4442-a425-c61341b61c69%22%2c%22Oid%22%3a%228d4e9364-26bb-4927-814c-ede4d6165292%22%7d

II Ogólnopolski Konkurs dla Dzieci Rolników na Rymowankę o Bezpieczeństwie w Gospodarstwie Rolnym, organizowany przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Informuję, że w konkursie mogą wziąć udział dzieci w wieku od 11 do 14 lat, których przynajmniej jeden z rodziców podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników.

Zadanie konkursowe polega na ułożeniu rymowanki promującej prawidłowe nawyki i zachowania dzieci odnoszące się do pracy i zabawy na terenie gospodarstwa rolnego, a także popularyzujące wykaz czynności szczególnie niebezpiecznych, związanych z prowadzeniem gospodarstwa rolnego, których nie należy powierzać dzieciom poniżej 16 lat. Tegoroczna edycja odbywa się w roku jubileuszowym KRUS i przebiega pod hasłem  „Bezpiecznie na wsi mamy – od 30 lat z KRUS wypadkom zapobiegamy”.

Pracę konkursową wraz z załącznikami należy przesłać w terminie do 9 kwietnia br. na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (w temacie e-mail należy wpisać : „Konkurs na rymowankę – Imię i Nazwisko dziecka” lub pocztą tradycyjną na adres Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Biuro Prewencji, al. Niepodległości 190, 00-608 Warszawa z dopiskiem „Konkurs na rymowankę”.

20 autorów najlepszych rymowanek zostanie uhonorowanych nagrodami rzeczowymi o wartości około 600 zł każda.

Link do strony internetowej, na której znajdują się szczegółowe informacje i regulamin konkursu: https://www.krus.gov.pl/aktualnosci/dokument/artykul/juz-drugi-raz-dobrze-sie-czuje-gdy-o-bezpieczenstwie-rymuje/

 

Plakat - pobierz

 

Informacja prasowa

 

ZUS wypłaci 13 i 14 emerytury

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przygotowuje się do wypłaty trzynastej i czternastej emerytury. Świadczenia zostaną wypłacone z urzędu, to znaczy, że nie trzeba będzie składać żadnego wniosku.

W kwietniu, po raz kolejny, wypłacimy 13 emeryturę, a 14 emerytura, trafi do naszych klientów wraz z wypłatami świadczeń listopadowych – informuje Marlena Nowicka – rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

W kwietniowych terminach płatności, osoby pobierające świadczenia emerytalno-rentowe, otrzymają trzynastą emeryturę, w kwocie 1250,88 zł brutto. Świadczenie będzie przysługiwało w pełnej wysokości, bez względu na kwotę pobieranego świadczenia podstawowego, o ile 31 marca istniało do niego prawo.

Czternastka będzie przysługiwała osobom, które na 31 października 2021 r. będą miały prawo do jednego ze świadczeń długoterminowych, m.in. emerytury, renty, renty socjalnej, czy świadczenia przedemerytalnego. Co ważne, czternastki nie otrzymają osoby, których prawo do tych świadczeń będzie zawieszone.

Pełną kwotę 1250,88 zł brutto otrzymają osoby, których świadczenie podstawowe nie przekracza 2900 zł brutto. Pozostali otrzymają czternastkę pomniejszoną zgodnie z zasadą „złotówka za złotówkę”. Na przykład, jeśli pobierana emerytura wynosi 3000 zł, czternastka będzie przysługiwać w kwocie mniejszej o 100 zł – dodaje Nowicka.

Świadczenia te będą podlegały opodatkowaniu i oskładkowaniu na ogólnych zasadach,. Co ważne, z kwoty obydwu dodatkowych rocznych świadczeń pieniężnych nie będą dokonywane potrącenia i egzekucje.

Trzynasta i czternasta emerytura ma zostać wypłacona dla przeszło 9,1 mln emerytów i rencistów. W pełnej wysokości będzie przysługiwać ok. 7,9 mln świadczeniobiorców.

 

https://drive.google.com/file/d/1Ymgrb6kkpfriyBMXP-Nv6iIYDgtdlPR5/view?usp=sharing

Ostrzeżenie meteorologiczne z 04.03.2021r. - oblodzenie

 

Informacja prasowa

Zwolnienie ze składek za luty i postojowe

Przedsiębiorcy z kilkudziesięciu branż mogą wystąpić o zwolnienie z opłacania składek za luty 2021 r. Będą też mogli skorzystać ze świadczenia postojowego maksymalnie trzykrotnie.

Najnowsze zmiany wynikają z rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wsparcia przedsiębiorców poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19. Nowe przepisy weszły w życie 28 lutego 2021 roku.

Po zmianie przepisów, przedsiębiorcy z określonych branż mogą wystąpić o zwolnienie z obowiązku opłacania należności z tytułu składek za styczeń 2021 r. lub za grudzień 2020 r. i styczeń 2021 r., albo za luty 2021 r. Tym samym rozszerzone zostają formy wsparcia dla przedsiębiorców dotkniętych pandemią koronawirusa.

Prawo do pomocy otrzymali przedsiębiorcy z niemal 50 różnych branż. Zakres i forma wsparcia zależy od rodzaju przeważającej działalności gospodarczej. O umorzenie składek za luty oraz świadczenie postojowe (maksymalnie trzy razy) będą mogli wystąpić między innymi przedsiębiorcy z branży fitness, gastronomicznej, turystycznej, obiekty noclegowe, uzdrowiska, obiekty kultury i rozrywki, firmy zajmujące się fotografią, produkcją lub dystrybucją filmów i muzyki i fizjoterapeuci. Ze zwolnienia ze składek za grudzień i styczeń skorzystają również taksówkarze i prowadzący usługi wspomagające transport.

Nowe rozporządzenie przesunęło o miesiąc termin złożenia wniosku, czyli wniosek RDZ-B7 można złożyć najpóźniej do 30 kwietnia 2021 r. Zmienił się również termin na przekazanie dokumentów rozliczeniowych za wnioskowany okres. Przedsiębiorca musi to zrobić do 31 marca 2021 r., chyba że jest zwolniony z obowiązku składania deklaracji rozliczeniowej i imiennych raportów – informuje Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

W myśl nowego rozporządzenia przedsiębiorcy z określonych branż mogą otrzymać świadczenie postojowe jednokrotnie, dwukrotnie albo trzykrotnie, przy czym uwzględnia się świadczenia już pobrane na podstawie rozporządzenia, które obowiązywało do 27 lutego 2021 r. Wniosek o to świadczenie przedsiębiorcy mogą złożyć najpóźniej w ciągu 3 miesięcy od miesiąca, w którym zostanie zniesiony stan epidemii.Co ważne, wnioski o wsparcie z Tarczy antykryzysowej 7.0. złożone do 27 lutego włącznie (przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia) ZUS będzie rozpatrywał na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 19 stycznia 2021 r. Jednak przedsiębiorców, którzy występują o zwolnienie z opłacania składek będzie obowiązywał nowy termin przesyłania deklaracji rozliczeniowych lub imiennych raportów miesięcznych – do 31 marca 2021 r. – dodaje Nowicka.

 

Informacja prasowa

ZUS rozpoczął waloryzację emerytur i rent

Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął właśnie coroczną waloryzację emerytur i rent. W tym roku świadczenia wrosną o ponad 4 proc., a minimalna emerytura będzie wyższa o 50,88 zł.

Waloryzacja procentowa polega na pomnożeniu świadczenia z lutego, w kwocie brutto, przez wskaźnik, który w tym roku wynosi 104,24 proc. Wysokość wskaźnika waloryzacji zależy od wzrostu cen towarów i usług oraz od wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w kraju.

Co istotne, żeby ZUS zwaloryzował nasze świadczenie, nie musimy składać żadnego wniosku, gdyż waloryzacja przeprowadzana jest z urzędu – informuje Marlena Nowicka – rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce - Każdy emeryt i rencista otrzyma również decyzję o nowej wysokości swojego świadczenia. Wysyłka decyzji waloryzacyjnych będzie połączona z wysyłką decyzji o przyznaniu dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego.

Jakie świadczenia wzrosną?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przeprowadzi waloryzację emerytur, rent z tytułu niezdolności do pracy, rent rodzinnych, nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych, a także dodatków do tych świadczeń, takich jak: dodatek pielęgnacyjny, czy dodatek dla sierot zupełnych, świadczeń i zasiłków przedemerytalnych oraz rent socjalnych. Waloryzacja obejmuje świadczenia przyznane do końca lutego 2021 roku.

Minimalna emerytura w górę

W związku z waloryzacją wzrosła między innymi minimalna emerytura. Otrzymują ją osoby, które zgromadziły niewiele składek emerytalnych, ale mają wystarczająco długi staż ubezpieczeniowy (kobieta – co najmniej 20 lat, a mężczyzna – co najmniej 25 lat).

Od 1 marca minimalna emerytura wynosi 1250,88 zł brutto, czyli o 50,88 zł więcej niż dotychczas. Tak samo wzrosła minimalna renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, renta rodzinna i renta socjalna. 1250,88 zł wynosi również świadczenie Mama4plus dla osób, które nie mają emerytury lub renty.

Minimalna renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy to od marca 938,16 zł. Świadczenie przedemerytalne wzrosło do 1262,34 zł. Dodatek pielęgnacyjny wynosi teraz 239,66 zł.

 

Warszawa, 14.02.2021 r.

 

Zmiana prognozy na przyszły tydzień – potencjalnie niebezpieczna sytuacja

 

Prognoza pogody na okres dłuższy niż 2 najbliższe dni może ulec diametralnej zmianie. W tej chwili modele prognozują inny scenariusz niż przed weekendem. W przyszłym tygodniu przewidywane jest znaczące ocieplenie. W środę i czwartek na zachodzie Polski prognozowane są dodatnie wartości temperatury powietrza przez całą dobę (temperatury maksymalne około 4°C, minimalne nieznacznie powyżej 0°C). W piątek jedynie na północnym wschodzie kraju prognozowane są temperatury poniżej 0°C. W weekend będzie ciepło w całym kraju, na zachodzie nawet 13°C, na pozostałym obszarze od 1°C do 10°C.

 

Taka sytuacja prowadzić będzie do szybkiego topnienia pokrywy śnieżnej, która na znaczącym obszarze kraju jest wysoka. Najwięcej śniegu notujemy obecnie na Wybrzeżu i wschodniej Polsce (kilkadziesiąt cm). Na obszarach z najwyższą prognozowaną temperaturą także jest ona wysoka – wynosi kilka-kilkadziesiąt cm. Zawartość wody w śniegu jest zróżnicowana. Na północnym wschodzie kraju zawartość wody w śniegu wynosi od 30 mm w Kętrzynie do 73 mm w Białymstoku. Na Pomorzu największa zawartość wody w śniegu notowana jest w Łebie i wynosi 65 mm. Na krańcach wschodnich wskaźnik ten wynosi ponad 45 mm w Terespolu i Włodawie oraz 74 mm w Zamościu. W Polsce centralnej i zachodniej wartości kształtują się najczęściej w okolicach 10/20 mm. Na Śnieżce, przy 125 cm pokrywy śnieżnej wynosi 489 mm. Na Kasprowym Wierchu, przy 169 cm wynosi 441 mm. Dokładne dane dotyczące grubości pokrywy śnieżnej i zawartości wody w śniegu dostępne są na naszej stronie: https://hydro.imgw.pl/#iceSheet

 Szybkie topnienie pokrywy śnieżnej, w połączeniu z opadami deszczu i występującymi zjawiskami lodowymi na rzekach oraz powstającymi zatorami stwarza ryzyko groźnych wezbrań. Obecnie zjawiska lodowe notowane są na większości rzek w Polsce. Szczególnie groźny zator występuje w okolicach Płocka i rozbudowuje się w górę rzeki. W tej chwili stan alarmowy jest przekroczony na stacji Wyszogród na Wiśle (o 38 cm). Stany wody rosną obecnie na stacji Wychódźc.

 

Prognozowana sytuacja jest podobna do tej z 1982 r. kiedy przy podobnym układzie czynników wystąpiła katastrofalna powódź.

Scenariusz ten jest brany pod uwagę, ale nie musi się powtórzyć. Sytuacja pogodowa jest dynamiczna. Prosimy o monitorowanie sytuacji i śledzenie naszych komunikatów.

Drodzy Mieszkańcy,  

zależy nam, abyśmy wszyscy, będący w zasięgu sieci światłowodowej INEA, mieli dostęp do niezawodnego symetrycznego Internetu światłowodowego o prędkości 1 Gb/s. Jest nam bardzo miło, że możemy już korzystać z usług firmy INEA.
Dlatego przekazujemy informację, że pracownicy INEA właśnie wyruszają w teren, aby zaoferować mieszkańcom naszej najszybszy Internet światłowodowy w Polsce. Od ręki, na jasnych zasadach oraz w pełni bezpiecznie. Wszystko jest już gotowe i czeka na podłączenie do domów.

To szczególnie ważne teraz, gdy nasz dom znów zastępuje cały świat. Doskonale wiemy, że szybki i niezawodny Internet, elastyczna telewizja oraz możliwość stałego kontaktu z bliskimi to podstawa.

Klienci INEA cieszą się pełną swobodą usług telekomunikacyjnych, zawsze na jednym rachunku. Najszybszy Internet w Polsce wg Speedtest.pl, telewizja HIWAY w jakości 4K z paczkami kanałów, które możesz dodawać i odejmować, kiedy chcesz oraz telefonia komórkowa o doskonałym zasięgu, rozmowy bez ograniczeń i 20GB Internetu mobilnego, to tylko niektóre z zalet dołączenia do świata INEA. 

Aby już teraz zamówić w pełni bezpieczną wizytę bez wychodzenia z domu, wystarczy zadzwonić pod numer 732 44 88 44.

 RGB Plakat A4

 Informacja prasowa  ZUS

Działasz w kulturze – sprawdź, czy przysługuje Ci ulga!

Przedsiębiorcy działający w szeroko rozumianej kulturze mogą teraz wystąpić do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o zwolnienie ze składek za lipiec, sierpień i wrzesień 2020 roku. 26 stycznia weszła w życie nowelizacja ustawy, która umożliwia zwolnienie z tego obowiązku.

Rozwiązanie to dotyczy: twórców, artystów, architektów, obiektów kulturalnych, przedsiębiorców prowadzących działalność związaną z produkcją, dystrybucją i projekcją filmów, firm świadczących usługi edukacyjne na rzecz muzeów oraz płatników składek prowadzących tzw. muzea prywatne, wpisane do ministerialnego wykazu.

Umorzenie przysługuje, jeśli doświadczyli spadku przychodów z tej działalności o co najmniej 75 proc. Należy porównać pierwszy miesiąc objęty wnioskiem o zwolnienie z analogicznym miesiącem roku 2019 – informuje Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce – Dodatkowo, podmiot musiał też być zgłoszony jako płatnik w ZUS do 30 czerwca 2020 r. oraz złożyć w terminie deklaracje rozliczeniowe.

Wniosek o umorzenie składek za lipiec, sierpień i wrzesień można złożyć do 15 marca przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS. Muzea i firmy świadczące usługi edukacyjne na rzecz muzeów powinny skorzystać z wniosku o symbolu RDZ-M. Pozostali wypełniają wniosek RDZ-B.

 

Link z nagraniem wideo: https://drive.google.com/file/d/1VRe2tIfTA9_q2bKyRqwaPWreBjy93IOG/view?usp=sharing

Wykaz punktów nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz mediacji w powiecie kolskim w 2021 roku - pobierz...

Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa na terenie Powiatu Kolskiego- pobierz...

 Dla kogo nieodpłatna pomoc prawna?

Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatnej poradnictwo obywatelskie przysługują każdej osobie, w tym osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.

Osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Osoba korzystająca z nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej dodatkowo składa oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku. .

Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się, może być udzielana nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, z wyłączeniem nieodpłatnej mediacji, także poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość.

Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:

  • poinformowanie osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowo-administracyjnym
  • wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego
  • sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym
  • nieodpłatną mediację
  • sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową

Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje:

  • Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji.
  • Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje również nieodpłatną mediację.

Co obejmuje nieodpłatna mediacja?

Nieodpłatna mediacja obejmuje:

  • poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających;
  • przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji;
  • przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej;
  • przeprowadzenie mediacji;
  • udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem.

Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których:

  • sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub postępowania mediacyjnego;
  • zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.

Nieodpłatna mediacja może być prowadzona pomiędzy stronami dążącymi do polubownego rozwiązania sporu. Stroną inicjującą przeprowadzenie nieodpłatnej mediacji może być wyłącznie osoba uprawniona.

Podaj właściwy PESEL lub NIP pracownika

  • Jako płatnik (pracodawca) masz obowiązek podać w formularzu podatkowym poprawny PESEL lub NIP podatnika (pracownika).
  • Pozwoli to na szybką identyfikację podatnika przez urząd skarbowy i umożliwi mu wywiązanie się z obowiązków podatkowych.
  • Dzięki temu Twój pracownik będzie mógł między innymi skorzystać z usługi Twój e-PIT i rozliczyć podatek dochodowy łatwo bez wychodzenia z domu.

Wypełniasz PIT dla pracownika - wpisz poprawny PESEL lub NIP

Płatnik (pracodawca) ma obowiązek wpisać w formularzu prawidłowy NIP lub PESEL podatnika (swojego pracownika). Błędem jest np. wpisywanie ciągu tych samych cyfr (jak 1111111111 czy 9999999999). Brak właściwych danych w formularzu przekazanym do urzędu skarbowego uniemożliwi bądź utrudni podatnikowi (pracownikowi) wywiązanie się z obowiązków w PIT.

Prawidłowo wpisany NIP lub PESEL pozwoli na jednoznaczną identyfikację podatnika (pracownika). Dzięki temu jego zeznanie podatkowe zostanie wygenerowane i udostępnienie w usłudze Twój e-PIT na podatki.gov.pl. Ponadto podatnik (pracownik) zaloguje się do usługi Twój e-PIT z wykorzystaniem danych autoryzujących, na które składają się m.in. PESEL lub NIP, złoży zeznanie podatkowe przy użyciu np. bezpłatnej aplikacji e-Deklaracje dostępnej na podatki.gov.pl, skorzysta z ulg i odliczeń, co może spowodować zwrot nadpłaty podatku.

Jeśli pracownik jest obcokrajowcem, wskaż mu jak uzyska PESEL lub NIP

Jeżeli pracownik jest cudzoziemcem i mieszka w Polsce, powinien posiadać identyfikator podatkowy PESEL.

Może złożyć wniosek o jego nadanie do organu właściwego (urząd gminy, urząd dzielnicy) wraz z dokumentami, które potwierdzają dane wskazane we wniosku.

Organem właściwym do przyjęcia wniosku o nadanie numeru PESEL (dla cudzoziemca) jest:

  • organ gminy, właściwy dla miejsca zameldowania podatnika (pracownika),
  • organ gminy właściwy dla siedziby pracodawcy, jeśli podatnik (pracownik) nie może się zameldować,
  • Urząd Dzielnicy Warszawa - Śródmieście (ul. Nowogrodzka 43) – w przypadku gdy podatnik (pracownik) jeszcze nie pracuje lub pracodawca ma siedzibę za granicą Polski.

Niezbędne informacje i wzór wniosku o nadanie PESEL są dostępne na portalu Gov.pl (link otwiera się w nowym oknie), również w języku angielskim i ukraińskim.

W przypadku odmowy podatnik (twój pracownik) może wystąpić o nadanie NIP. Wzór zgłoszenia identyfikacyjnego NIP-7 jest dostępny na podatki.gov.pl (link otwiera się w nowym oknie)

Dodatkowe informacje na www.podatki.gov.pl/pit/dla-pracodawcy-platnika/ (link otwiera się w nowym oknie)

 

Zachęcamy do wypełnienia ankiety konsumentów, ekspertów, właścicieli lub administratorów dużych obiektów priorytetowych oraz przedsiębiorstw spożywczych znajdującej się na stronie:  https://www.arcadis.com.pl/jakosc-wody-ankieta

Termin na wypełnienie ankiet -  22.01.2021 r.

 

Zadbajmy o przyszłość polskiej kranówki!

Zakład Gospodarki Komunalnej i Mechanizacji Rolnictwa Sp. z o. o. w Baruchowie informuje iż w zaistniałej sytuacji astrologicznej ( ujemna temperatura)

w wielu miejscach nie doszło lub nie dojdzie do odebrania wszystkich odpadów gdyż kosze i odpady w środku są zamarznięte.

Natomiast inwazyjne usuwanie odpadów doprowadzi do uszkodzeń pojemników.

 Przedsiębiorcy otrzymają informację o stanie ich kont za 2020 r.

ZUS rozpoczyna informowanie płatników składek o stanie ich kont za 2020 r. Przedsiębiorcy otrzymają informację o saldzie ich kont oraz o rozliczeniu wpłat  dokonanych w 2020 r. na indywidualny numer rachunku składkowego (NRS).W tym roku informacje zostaną udostępnione na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS).

Od 7 stycznia informacje o saldzie i rozliczeniu wpłat są sukcesywnie przekazywane do 2,5 mln płatników. Każdy z nich dowie się, czy na jego koncie w ZUS jest nadpłata, niedopłata, czy też konto jest rozliczone na zero. W informacji będzie podana wysokość wpłat przekazanych w ubiegłym roku oraz jakie należności zostały rozliczone tymi wpłatami – informuje Marlena Nowicka – rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce - Przedsiębiorcy, którzy spłacają zadłużenie w układzie ratalnym, otrzymają informację o kwocie, która pozostała im jeszcze do spłaty.

Niedopłata

Niedopłata na koncie płatnika składek może zostać rozłożona na raty. Jeżeli płatnik nie jest w stanie jednorazowo jej spłacić, może złożyć wniosek o ulgę. Aby uzyskać więcej informacji na ten temat, można skontaktować się z doradcą ds. ulg i umorzeń, który przedstawi najkorzystniejsze warunki spłaty zadłużenia. Doradca pomoże też w wypełnieniu wniosku i skompletowaniu niezbędnych dokumentów. Z doradcą można skontaktować się telefonicznie (numery telefonów kontaktowych) lub umówić się na e-wizytę.

Niewielkie niedopłaty można spłacić poprzez powiększenie wpłaty na rozliczenie składek wpłacanych w najbliższym terminie. Trzeba jednak sprawdzić, czy od zaległości należne są odsetki za zwłokę. Odsetki można obliczyć za pomocą kalkulatora odsetkowego dla płatników składek ZUS.

Nadpłata

Nadpłatę można pomniejszyć z kwoty składek wpłacanych w najbliższym terminie.  Można też wystąpić z wnioskiem o jej zwrot (wniosek RZS). Nadpłata zostanie zwrócona na numer rachunku bankowego, który jest zapisany na koncie płatnika.

Ważne

Wnioski o zwolnienie z opłacania składek na podstawie Tarczy Antykryzysowej 6.0 można składać od 30 grudnia 2020 r., a efekt zwolnienia będzie widoczny na kontach płatników po rozpatrzeniu wniosku, tj. w 2021 r. Oznacza to, że przekazywana informacja o stanie konta, nie będzie uwzględniała tego zwolnienia.

Informacja dotyczy stanu konta na 31 grudnia 2020 r. Jeżeli składki zostały opłacone za miesiące, za które nastąpi zwolnienie, kwota nadpłaty będzie widoczna na koncie płatnika składek na PUE ZUS.

Składki wpłacone po 31 grudnia 2020 r. nie będą uwzględnione w informacji. Dlatego, w razie wątpliwości,  co do kwoty niedopłaty lub nadpłaty wskazanej w informacji, należy sprawdzić  aktualny stan rozliczeń konta na PUE ZUS w „Panelu płatnika”, w zakładce „Salda bieżące”.

 

 

Przedecz, 11.01.2021r.

 

 INFORMACJA

 

Informujemy mieszkańców, że szczepienia ochronne przeciwko COVID – 19 z terenu Gminy Przedecz będą wykonywane w Przychodni Zdrowia przy ul. 70 -lecia Niepodległości Polski.

W pierwszej kolejności zaszczepione zostaną osoby w wieku 70 lat i starsze.

Zapisy są przyjmowane telefonicznie pod nr telefonu 63 2738475.

 

Prosimy o zgłaszanie się do Przychodni Zdrowia, którą kieruje Pan Piotr Mazuś.

 

Z poważaniem

Burmistrz Przedcza

/-/Witold Siwiński

ZUS - Informacja prasowa

Od nowego roku trzeba informować ZUS o zawarciu umowy o dzieło

Przepisy Tarczy antykryzysowej wprowadziły obowiązek informowania ZUS o umowach o dzieło zawieranych od nowego roku. Taką informację musi przekazać płatnik składek lub osoba fizyczna, która zleciła wykonanie dzieła. Od stycznia ZUS będzie prowadził ewidencję takich umów.

 

Obowiązek ten nie dotyczy umów o dzieło:

  • zawartych z własnym pracownikiem,
  • wykonywanych na rzecz własnego pracodawcy, ale zawartych z innym podmiotem,
  • zawartych z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.

 

Umowy zawierane od 1 stycznia 2021 r. trzeba wykazywać w nowym formularzu RUD (Zgłoszenie umowy
o dzieło). Następnie formularz w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o dzieło należy przekazać do ZUS. Można to zrobić elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Dla każdego wykonawcy dzieła trzeba złożyć oddzielny formularz RUD. W jednym formularzu RUD można wykazać maksymalnie 10 umów zawartych z jednym wykonawcą.

 

 Krystyna Michałek

Rzecznik Regionalny ZUS

Województwa Kujawsko-Pomorskiego

 Od 30 grudnia można wnioskować o zwolnienie z opłacania składek

Kolejne zwolnienia ze składek i dodatkowe świadczenia postojowe – to wsparcie z ZUS kierowane do branż wymienionych w najnowszej tarczy antykryzysowej 6.0. O zwolnienie z opłacania składek można wnioskować od 30 grudnia, na inne formy wsparcia będzie trzeba jeszcze nieco poczekać. 

Zwolnienia ze składek dla firm

Przedsiębiorcy działający w branżach oznaczonych ponad 40 kodami PKD, uzyskali prawo do zwolnienia ze składek za listopad. Chodzi między innymi o handel, gastronomię, pozaszkolne formy edukacji, obiekty kultury i sportu, czy fizjoterapeutów. Jednym z warunków uzyskania wsparcia, jest spadek przychodu o co najmniej 40 proc. w listopadzie bieżącego roku, w porównaniu do sytuacji w listopadzie ubiegłego roku. Przedsiębiorcy będą mogli składać wnioski od 30 grudnia 2020 r. do końca stycznia 2021 r. – informuje Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce - Co również bardzo istotne, do końca 2020 r. muszą pamiętać o obowiązku dostarczenia dokumenty rozliczeniowe do ZUS.

Tarcza 6.0 zwalnia też dodatkowe branże ze składek za lipiec, sierpień i wrzesień. Warunkiem jest m.in. spadek przychodu o 75 proc. za pierwszy miesiąc objęty wnioskiem. Od 30 grudnia do 15 stycznia wnioski w tej sprawie będą mogły składać hotele i inne obiekty zakwaterowania, a także organizatorzy turystyki. Planowana jest także nowelizacja ustawy, która wskaże termin na złożenie takiego wniosku dla wielu innych branż, które zostały ujęte w ustawie, lecz termin na złożenie wniosku przez przedsiębiorców upłynął 30 listopada.

We wszystkich tych przypadkach zwolnienie będzie obejmować także składki opłacone. Jeśli przedsiębiorca je opłacił, będzie mógł uzyskać zwrot nadpłaty lub pokryć nią kolejne składki.

Dodatkowe świadczenie postojowe

Więcej przedsiębiorców skorzysta również z dodatkowego świadczenia postojowego. Hotele i podobne obiekty zakwaterowania, organizatorzy turystyki i obiekty sportowe mogą otrzymać dodatkowe postojowe nawet trzy razy. Warunkiem pierwszej wypłaty jest spadek przychodu o co najmniej 75 proc. Przedsiębiorcy z tych branż mogą już składać wnioski (od 16 grudnia).

30 grudnia ZUS zacznie przyjmować wnioski o postojowe od kolejnych, niemal 40 grup przedsiębiorców (według PKD działalności wymienionego w ustawie). Są to w większości te same rodzaje działalności, które skorzystają z umorzenia listopadowych składek. Dodatkowe postojowe będzie im przysługiwało tylko jeden raz. Warunkiem wypłaty jest spadek przychodu w październiku albo listopadzie o co najmniej 40 proc. w stosunku do sytuacji w analogicznym miesiącu sprzed roku – dodaje Nowicka.

 

Prawo do jednorazowego dodatkowego świadczenia postojowego dostaną również osoby wykonujące umowy cywilnoprawne (np. zlecenie, dzieło). Chodzi o umowy zawarte do 15 grudnia 2020 r. Z postojowego skorzystają twórcy, artyści, technicy wspomagający kulturę, architekci i osoby, które świadczą usługi na rzecz muzeów (w zakresie pozaszkolnych form edukacji i przewodnicy muzeów). Wnioski o postojowe w ZUS będą mogli składać od 15 stycznia.

Zwolnienie zleceń ze składek

Osoby, które wykonują umowy-zlecenia na rzecz szeroko rozumianej kultury, będą mogły złożyć wniosek, by nie potrącać składek z ich wynagrodzeń. Dotyczy to umów zawartych lub aneksowanych między 1 stycznia a 31 marca 2021 r. i obejmuje składki za okres od stycznia do końca kwietnia 2021 r. Ze zwolnienia można skorzystać, jeśli łączny przychód ze zleceń w miesiącu przed złożeniem wniosku, nie przekraczał przeciętnego wynagrodzenia krajowego. Zleceniobiorca nie może też podlegać ubezpieczeniom z innego tytułu niż umowa-zlecenia. Wnioski będzie można składać do ZUS w ciągu siedmiu dni od dnia zawarcia umowy, najwcześniej od 1 stycznia 2021 r. O złożeniu wniosku trzeba również poinformować zleceniodawcę. Składki nie będą zapisane na koncie ubezpieczonego, ale zachowa on prawo do bezpłatnej opieki medycznej.

Wnioski i lista uprawnionych

Wszystkie wnioski o postojowe i zwolnienia ze składek należy przesyłać przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS. Szczegółowe informacje o warunkach wsparcia z tarczy antykryzysowej 6.0, konkretnych kodach PKD, które skorzystają z pomocy i terminach składania wniosków są dostępne na stronie internetowej www.zus.pl.

 Informacja prasowa ZUS

Przedsiębiorco! Do końca roku złóż deklaracje rozliczeniowe

Przedsiębiorcy, którzy będą chcieli skorzystać z tarczy antykryzysowej 6.0, a tym samym ze zwolnienia z opłacania składek za listopad, powinni do końca roku, złożyć deklaracje rozliczeniowe - przypomina Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Prezydent podpisał ustawę, która wprowadza tzw. tarczę antykryzysową 6.0. Zakłada ona m.in. zwolnienie z opłacania składek za listopad 2020 r. dla płatników działających pod określonymi kodami PKD.

Aby skorzystać z ulgi, w formie zwolnienia z opłacania składek za listopad, trzeba pamiętać o złożeniu deklaracji rozliczeniowych. Firmy, które do końca roku nie złożą rozliczeń, nie będą zwolnione z opłacania składek za listopad – wyjaśnia Marlena Nowicka – rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

Kto nie musi składać dokumentów rozliczeniowych?

Zgodnie z przepisami, zwolnienie z comiesięcznego składania dokumentów rozliczeniowych, przysługuje przedsiębiorcom opłacającym składki wyłącznie na własne ubezpieczenia lub za siebie i osoby współpracujące, jeżeli w ostatnio złożonych dokumentach, zadeklarowana została kwota w wysokości najniższej podstawy wymiaru składek, obowiązującej danego przedsiębiorcę lub osobę współpracującą.

Minimalna podstawa wymiaru składek wynosi 60 proc. prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego lub 30 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia. Zwolnieni ze składania dokumentów są także przedsiębiorcy korzystający z Małego ZUS plus, z podstawą wymiaru składek ustalaną indywidualnie.

Zwolnienie z obowiązku comiesięcznego składania dokumentów obejmuje także rodzica, który rozlicza składki za nianię, jeśli w ostatnim złożonym, za pełny miesiąc, komplecie dokumentów rozliczeniowych, została za nią wykazana podstawa wymiaru składek nie wyższa niż 50 proc. minimalnego wynagrodzenia (w przypadku umowy uaktywniającej zawartej po 1 stycznia 2018 r.) lub z nie wyższą niż minimalne wynagrodzenie (dla umowy uaktywniającej zawartej przed 1 stycznia 2018 r.).

Deklaracji nie muszą również składać osoby zgłoszone do dobrowolnych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, które opłacają składki tylko za siebie, a w ostatniej złożonej deklaracji rozliczeniowej, została wykazana podstawa wymiaru składek na te ubezpieczenia nie niższa niż kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę.

 

 

Dofinansowanie zakupu komputera dla dziecka z rodziny rolniczej

Rodzina prowadząca gospodarstwo rolne, w skład której wchodzi co najmniej dwoje dzieci w wieku szkolnym, które nie ukończyły 18-ego roku życia może ubiegać się od dofinansowanie zakupu komputera stacjonarnego lub przenośnego do kwoty 1 500 zł.

Wnioski o dofinansowanie zakupu komputera można składać do Biur Powiatowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa do 30 grudnia 2020 r.

Aby móc ubiegać się o pomoc:

  • łączny dochód uzyskany przez rodziców w 2019 r., podzielony na rodziców i dzieci w wieku do 18 lat nie może przekraczać w przeliczeniu na osobę 1 200 zł miesięcznie;
  • rodzina nie otrzymała w ostatnich trzech latach komputera zakupionego ze środków publicznych lub środków organizacji pozarządowych lub zwrotu kosztów lub dofinansowania ich zakupu.

Do wniosku w celu potwierdzenia dochodu należy dołączyć: kopie decyzji ustalających wymiar podatku rolnego na 2019 r. oraz kopie zeznań podatkowych za 2019 r., w przypadku uzyskania dochodu z innych źródeł.

Dofinansowany zostanie zakup komputera dokonany od 10 grudnia 2020 r. do 31 marca 2021 r.

Kwota maksymalnego dofinansowania (zaliczki) zostanie określona na podstawie wniosków, które zostaną złożone do Biur Powiatowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Ostateczne rozliczenie zostanie dokonane na podstawie faktur dostarczonych do ARiMR do 15 kwietnia 2021 r. W przypadku, gdy wnioskodawca dostarczy fakturę w mniejszej kwocie to zwróci różnicę ARiMR, jeśli wcale nie dostarczy faktury to zwróci całą kwotę.

Szczegółowe informacje na temat zasad przyznawania pomocy będą zamieszczone na stronie internetowej ARiMR pod adresem: www.arimr.gov.pl.

Podstawa prawna: § 13ze rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

baner komputer dla rodziny 1

 

 

 

Informacja prasowa

Rodzice znowu skorzystają z dodatkowego zasiłku opiekuńczego

Od 9  do 29 listopada ponownie przysługuje dodatkowy zasiłek opiekuńczy. Można się o niego starać, m.in. w razie zamknięcia z powodu COVID-19 żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły lub innej placówki, do której uczęszcza dziecko.

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje również w sytuacji, gdy placówki szkolno-wychowawcze nie są w stanie zapewnić opieki z powodu ich ograniczonego funkcjonowania, np. gdy część dzieci uczy się stacjonarnie, a część zdalnie.

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługuje ubezpieczonym rodzicom na opiekę nad dziećmi do lat 8, a także na starsze dzieci z odpowiednim orzeczeniem o niepełnosprawności, tzn. na dzieci do 16 lat, które mają orzeczenie o niepełnosprawności; do 18 lat, na te, które mają orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, oraz do 24 lat, w przypadku orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – informuje Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

Dodatkowy zasiłek przysługuje także w przypadku braku możliwości sprawowania opieki przez nianię, z którą rodzic ma zawartą umowę uaktywniającą lub w przypadku braku możliwości sprawowania opieki przez opiekuna dziennego z powodu COVID-19.

Do zasiłku uprawnieni są również rodzice lub opiekunowie pełnoletnich osób niepełnosprawnych, zwolnieni od wykonywania pracy z powodu konieczności zapewnienia opieki nad taką osobą, w przypadku zamknięcia z powodu COVID-19 placówki, do której uczęszcza dorosła osoba niepełnosprawna.

Co ważne rodzic nabywa prawo do zasiłku opiekuńczego bez okresu wyczekiwania, jeśli jest objęty ubezpieczeniem chorobowym, np. z umowy o pracę, umowy zlecenia, działalności gospodarczej – dodaje Nowicka.

Oświadczenie o sprawowaniu opieki należy złożyć u swojego płatnika składek, pracownik składa je do swojego pracodawcy, zleceniobiorca do swojego zleceniodawcy, a osoba prowadzące działalność gospodarczą bezpośrednio w ZUS.  Oświadczenie to jest jednocześnie wnioskiem o dodatkowy zasiłek opiekuńczy. Osoby prowadzące działalność mogą to zrobić drogą elektroniczną przez Platformę Usług Elektronicznych.

Dodatkowego zasiłku opiekuńczego nie wlicza się do limitu zasiłku opiekuńczego przyznawanego na tzw. ogólnych zasadach.

Należy jednak pamiętać, że świadczenie nie przysługuje, jeśli drugi z rodziców dziecka może zapewnić dziecku opiekę (np. jest bezrobotny, korzysta z urlopu rodzicielskiego czy urlopu wychowawczego). Zasiłku nie otrzymają również rodzice, którzy pomimo otwarcia placówki podejmą decyzję o pozostawieniu dziecka w domu.

Nowe zasady

 

Informacja prasowa

W całym kraju ruszają e-wizyty w ZUS

 

W październiku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wprowadził e-wizyty. Jako pierwsi z tej usługi skorzystali mieszkańcy Poznania, Warszawy, Krakowa i Wrocławia. Od 4 listopada e-wizyta będzie dostępna we wszystkich placówkach ZUS.


W październiku zarezerwowano aż 1122 e-wizyt w ZUS, a przypominam, że pierwsze e-wizyty w ZUS ruszyły 19 października, w siedmiu oddziałach: w trzech w Warszawie, w dwóch w Poznaniu, w Krakowie i we Wrocławiu – informuje Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

Wizyta online to wideo-rozmowa z ekspertem danej placówki ZUS. Aby można było odwiedzić ZUS online, wystarczy dostęp do komputera lub smartfona z kamerką i mikrofonem. Klient wybiera dogodny dla siebie termin i godzinę. Na wirtualną wizytę można umówić się w dni robocze, w godzinach od 9.00 do 14.30. Może ona trwać maksymalnie 20 min.

W celu zarezerwowania wizyty online należy wejść na stronę www.zus.pl. Podczas rezerwacji trzeba podać swoje dane: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, a także kod pocztowy miejsca zamieszkania. Należy wybrać również obszar merytoryczny e-wizyty.

Dzień przed spotkaniem, na wskazany podczas rejestracji numer telefonu, osoba rezerwująca zdalną wizytę, otrzyma sms przypominający. Natomiast w dniu e-wizyty, godzinę przed spotkaniem, otrzyma mail, w którym będzie link do połączenia z pracownikiem ZUS.

W celu sprawnego funkcjonowania tej usługi, apelujemy do osób, które z różnych powodów rezygnują z e-wizyty, by nas o tym wcześniej poinformowały, aby w tym czasie ktoś inny mógł z takiej porady skorzystać – zwraca uwagę rzeczniczka – Wizytę online odwołamy przez link do rezygnacji z e-wizyty, który otrzymany bezpośrednio po dokonaniu rezerwacji oraz w dniu planowanego e-spotkania.

Jeśli klient będzie chciał uzyskać informację w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty.

 ewizyta

 

 

 Poniedziałki w ZUS - zmiany dotyczące pracy placówek

Od 2 listopada br., w związku z sytuacją epidemiczną, placówki ZUS będą czynne w poniedziałki tak, jak w pozostałe dni tygodnia, tj. od 8.00 do 15.00.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zachęca do załatwiania spraw w ZUS bez wychodzenia z domu i skorzystania z e-wizyt. Więcej o e-wizytach w ZUS.

ZUS jest dostępny także przez internet, za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.

Do dyspozycji klientów jest również ogólnopolska infolinia, pod numerem telefonu 22 560 16 00, dostępna w dni robocze, w godzinach od 7.00 do 18.00.

Pod numerem tel. 22 11 22 111 do dyspozycji klientów jest specjalna infolinia do obsługi spraw związanych z Polskim Bonem Turystycznym.

Marlena Nowicka

rzeczniczka prasowa

ZUS w Wielkopolsce

 

 

 Komunikat 

Urząd Miasta i Gminy w Przedczu

do odwołania zamknięty dla interesantów

W związku z uzyskaniem w dniu dzisiejszym informacji o potwierdzeniu zakażenia Covid-19 u jednego z pracowników Urzędu Burmistrz Miasta i Gminy Przedecz informuje, że z dniem 30 października 2020 r. do odwołania, wykonywanie zadań przez Urząd Miasta i Gminy w Przedczu podlega ograniczeniu w sposób wyłączający bezpośrednią obsługę interesantów.

Wszelkie sprawy załatwiane będą wyłącznie w formie:

  • elektronicznej poprzez skrzynkę ePUAP Urzędu Miasta i Gminy Przedecz,
  • elektronicznej poprzez pocztę elektroniczną Urzędu Miasta i Gminy Przedecz : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;
  • telefonicznej pod numerem: 63 2738467;
  • wszelkie wpłaty należy dokonywać przelewem.
  • Wizyty osobiste będą odbywać się tylko w sprawie niecierpiących zwłoki, po uprzednim kontakcie telefonicznym.

Urząd Miasta i Gminy w Przedczu pracuje, wykonuje wszystkie swoje zadania z jednoczesnym ograniczeniem obsługi klientów poprzez wyłączenie kontaktu bezpośredniego i zastosowania dodatkowych obostrzeń. W związku z zaistniałą sytuacją prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności, załatwianie spraw z urzędem w sposób i formie wyżej wskazanej oraz o ograniczenie wizyt bezpośrednich do niezbędnego minimum. W przypadku konieczności wprowadzenia dodatkowych obostrzeń wynikających z obowiązujących procedur sanitarnych mieszkańcy gminy zostaną niezwłocznie poinformowani.

Urząd zapewnia, że po konsultacji z Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną w Kole zostaną podjęte działania mające na celu zabezpieczenie zarówno klientów, jak i pracowników Urzędu, przed ewentualnym rozprzestrzenianiem się wirusa.

 

                                                                                                                                        Burmistrz Miasta i Gminy Przedecz

                                                                                                                                                    /- / Witold Siwiński

 

Starasz się o zwolnienie ze składek – złóż dokumenty rozliczeniowe

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że aby skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek za lipiec, sierpień i wrzesień, w ramach Tarczy 5.0, należy, najpóźniej do końca października, przekazać do ZUS deklaracje rozliczeniowe.

 

W ramach tarczy antykryzysowej 5.0 przedsiębiorcy mogą między innymi skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek za lipiec, sierpień i wrzesień. Prawo do tej formy pomocy przysługuje płatnikom sektora turystycznego, hotelarskiego, organizacji i obsługi targów, konferencji, wystaw.

 

Warunkiem uzyskania zwolnienia jest m.in. prowadzenie działalności przed 30 czerwca 2020 r. Należy również wykazać 75 proc. spadek przychodów w porównaniu z miesiącami z 2019 roku (porównujemy pierwszy miesiąc z wniosku o zwolnienie z analogicznym miesiącem 2019 r.). Wnioski o zwolnienie można składać do końca listopada.

 

Ponadto, aby skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek za lipiec, sierpień i wrzesień należy przekazać do ZUS dokumenty rozliczeniowe, najpóźniej do końca października. Spóźnienie w tym przypadku będzie oznaczało brak możliwości skorzystania ze zwolnienia.

 

Marlena Nowicka

regionalna rzeczniczka prasowa

ZUS w Wielkopolsce

 

Pracodawca obniżył Ci pensję - Przelicz swój zasiłek

Pracodawca obniżył Ci etat lub wprowadził mniej korzystne warunki zatrudnienia w związku z tarczą antykryzysową? Dostałeś z tego powodu niższy zasiłek? Teraz można go przeliczyć.

W trakcie pandemii wielu pracowników pobierało zasiłki na opiekę nad dziećmi lub zasiłki chorobowe. W tym samym czasie pracodawcy korzystali z rozwiązań tarczy antykryzysowej, na przykład zmniejszając pracownikom wymiar etatu, co odbijało się na ich wynagrodzeniach. A niższe pensje przełożyły się w tej sytuacji z automatu na niższą wysokość wypłacanych zasiłków: opiekuńczych, chorobowych i macierzyńskich.

W październiku weszła w życie zmiana przepisów, która pozwala na przeliczenie wysokości świadczeń chorobowych. Niższe zasiłki, obliczone na podstawie wynagrodzenia obniżonego w związku z Covid-19, można teraz na nowo przeliczyć z zastosowaniem wynagrodzenia, które obowiązywało przed zmianą czasu pracy. Dotyczy to osób, którym pracodawcy na podstawie tarczy antykryzysowej obniżyli wymiar czasu pracy lub wprowadzili mniej korzystne warunki zatrudnienia w okresie pobierania zasiłku. Przeliczenie jest możliwe, jeśli między okresami pobierania wcześniejszego i kolejnego zasiłku nie było przerwy, albo, gdy ta przerwa była krótsza niż trzy miesiące kalendarzowe.

Żeby otrzymać wyrównanie świadczenia, trzeba złożyć wniosek u płatnika zasiłku. Jeśli zasiłki wypłaca sam pracodawca, to wniosek należy przekazać pracodawcy. Pozostałe osoby składają wniosek w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych – informuje Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce - Nie ma sformalizowanego wzoru wniosku. Wystarczy, żeby dana osoba napisała, że występuje o przeliczenie wcześniej wypłaconego zasiłku, niższego w związku z obniżonym wymiarem czasu pracy.

Jeżeli wypłatą zasiłku zajmuje się ZUS, to wniosek można przesłać przez Internet, za pomocą Platformy Usług Elektronicznych ZUS. Na stronie www.zus.pl jest instrukcja, jak to zrobić przy pomocy formularza ZAS-58. ZUS poprosi pracodawcę o potwierdzenie, że zmniejszenie etatu nastąpiło na podstawie przepisów ustawy o COVID-19. Wniosek można także złożyć u swojego pracodawcy, który powinien jak najszybciej przekazać ten wniosek do ZUS, z informacją, że obniżenie etatu było związane z COVID-19 . Pracodawca może również skorzystać z formularza ZAS-58 na PUE ZUS, dołączając do niego skan wniosku.

 

 

Jeżeli lubisz robić zdjęcia lub masz w swojej kolekcji piękne kadry z Wielkopolski, to Konkurs Fotograficzny o Nagrodę Marszałka Województwa Wielkopolskiego jest właśnie dla Ciebie!

 

Tegoroczna edycja jest już piątą. Podobnie jak w latach poprzednich Konkurs adresowany jest do szerokiego grona miłośników fotografii i wypoczynku wśród wielkopolskich atrakcji - zarówno tych turystycznych, przyrodniczych, jak i historyczno-kulturowych. Aby wziąć w nim udział wystarczy zgłosić swoją pracę konkursową (zestaw 3 fotografii) do jednej z trzech kategorii:

  1. Zabytkowe obiekty - zdjęcia ukazujące ruchome (np. parowozy, drezyny) i nieruchome (np. zamki, pałace, dwory, kościoły, klasztory, skanseny, muzea, ratusze, kopalnie, fabryki) obiekty posiadające wartość historyczną, artystyczną, naukową czy emocjonalną (zdjęcia z zewnątrz, jak również wnętrz); również pejzaże obejmujące zabytkowe obiekty;
  2. Atrakcje przyrodnicze - zdjęcia ukazujące najcenniejsze okazy wielkopolskiej flory i fauny, niepowtarzalne krajobrazy/pejzaże;
  3. Wydarzenia - zdjęcia dokumentujące imprezy, akcje, wystawy plenerowe, festiwale, rajdy etc.,
    o charakterze turystyczno-rekreacyjnym, kulturowym, historycznym.

Co ważne – do Konkursu mogą być zgłaszane zdjęcia wykonane w Wielkopolsce w latach 2018-2020.

Prace zgłoszone do Konkursu oceniane będą przez Kapitułę, w skład której wchodzą::

  • Tomasz Wiktor - Przewodniczący Kapituły, Dyrektor Departamentu Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego,
  • Andrzej Kaleniewicz - Kierownik Oddziału Turystyki Departamentu Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego,
  • Jacek Cieślewicz - specjalista ds. promocji internetowej w Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej.
    Z turystyką i krajoznawstwem związany hobbystycznie i zawodowo. Szczególnym zainteresowaniem darzy różnej maści zabytki militarne i techniczne,
  • Jerzy Sznajder - Fotograf, organizator plenerów fotograficznych w Nadwarciańskim Parku Krajobrazowym. Członek Zarządu konińskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego. Autor przewodników i albumów o tematyce turystycznej. Członek Wielkopolskiego Klubu Publicystów Krajoznawczych,
  • Przemysław Degórski - Członek Zarządu Okręgu Wielkopolskiego Związku Polskich Fotografów Przyrody. Zajmuje się edukacją fotograficzną. Z racji przyrodniczych zainteresowań najchętniej fotografuje piękno natury, ale nie stroni również od innych tematów.

 

Autorzy najlepszych prac mogą liczyć na atrakcyjne nagrody finansowe o łącznej wartości 15.000 zł (suma nagród we wszystkich konkursowych kategoriach):

  • I nagroda – 2.500 zł,
  • II nagroda – 1.500 zł,
  • III nagroda – 1.000 zł.

 

Prace konkursowe można zgłaszać do 27 listopada br. za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego dostępnego na stronie www.fotokonkurs.wielkopolskie.pl.

 

Szczegółowe informacje dotyczące warunków udziału w Konkursie zawarte są w Regulaminie.

 

We wszystkich wcześniejszych edycjach Konkursu wzięło udział blisko 1,5 tys. osób. A przed Jury Konkursu stanęło niełatwe zadanie – ocena ponad 800 prac, czyli blisko 4000 fotografii. Wszystkie nagrodzone prace można obejrzeć na stronie internetowej Konkursu (zakładka „Laureaci”).

 

Obsługę konkursu prowadzi:

Departament Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego – tel. +48 61 626 68 59, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

 

Strona internetowa Konkursu: http://fotokonkurs.wielkopolskie.pl.

Profil Facebook Konkursu: https://www.facebook.com/fotokonkurs.wielkopolskie/.

Obsługę konkursu prowadzi: Departament Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego – tel. +48 61 626 68 59, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

plakat fotokonkurs 2020b

KOMUNIKAT KRUS

W związku z aktualną sytuacją epidemiologiczną na terenie całego kraju oraz potrzebą ograniczania bezpośrednich kontaktów, w trosce o Państwa bezpieczeństwo, Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Placówka Terenowa w Kole od dnia 26.10.2020r. zawiesza do odwołania bezpośrednią obsługę interesanta.

 W związku z zaistniałą sytuacją wszystkie sprawy urzędowe prosimy załatwiać:

  • za pomocą „wrzutni” na dokumenty, umieszczonej przy wejściu do budynku Placówki,
  • telefonicznie pod numerami 63 272 52 89, 63 262 84 12
  • drogą mailową – na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • poprzez portal eKRUS.gov.pl
  • za pomocą ePUAP

 

Kierownik PT KRUS w Kole /-/ Monika Banasiak

 

 

 Nowe zasady bezpieczeństwa

 czerwona strefa

 

7 października 2020 r. II Oddział ZUS w Poznaniu organizuje dyżur telefoniczny nt. „Zasiłek opiekuńczy”. Z porad eksperta ZUS będzie można skorzystać w godzinach od 10.00 do 12.00, pod numerem telefonu – 61 87 45 483.

 

Informacja prasowa

Uczysz się i masz rentę rodzinną, powiadom ZUS o kontynuowaniu nauki

Uczniowie i studenci, którzy otrzymują z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych rentę rodzinną, muszą powiadomić ZUS o kontynuowaniu lub zaprzestaniu nauki.  Przeczytaj, co i kiedy trzeba zrobić, żeby nie stracić prawa do renty, albo nie zwracać nadpłaconego świadczenia.

Renta rodzinna przysługuje dzieciom do ukończenia przez nie 16 roku życia. Jeśli jednak dziecko nadal się kształci, dostanie rentę aż do zakończenia nauki, lecz nie dłużej niż do 25 roku życia. Chyba, że urodziny te przypadają w trakcie ostatniego roku studiów – wówczas świadczenie przysługuje do końca roku akademickiego.

Renta wypłacana jest przez rok szkolny i okres wakacji. Zaraz po wakacjach, bądź jeszcze w trakcie ich trwania, uczniowie szkół ponadpodstawowych powinni złożyć w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych wniosek o dalszą wypłatę świadczenia wraz z zaświadczeniem o kontynuowaniu nauki – informuje Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce - Zaświadczenia takie wydaje placówka, w której dziecko się uczy.

Zaświadczenie o kontynuowaniu nauki uczniowie szkół ponadpodstawowych powinni złożyć w ZUS-ie najpóźniej we wrześniu. Natomiast studenci mają czas do końca października.  Zatem, aby renta wypłacana była bez przerwy, należy pamiętać, by najpóźniej w ciągu miesiąca od ostatniej wypłaty złożyć do ZUS-u  wniosek wraz z zaświadczeniem o kontynuowaniu nauki.

Podobnie, jeśli uprawniony do renty uczeń/student przestanie się uczyć, musi niezwłocznie zawiadomić o tym ZUS, który wstrzyma wypłatę świadczenia. Jeśli nie zawiadomimy ZUS-u o okolicznościach powodujących zmniejszenie, zawieszenie lub utratę prawa do renty i Zakład nadal będzie wypłacał nam niezmienioną kwotę, będziemy musieli zwrócić nienależnie wypłacane nam świadczenia.

Jeżeli pobieramy rentę rodzinną musimy zawiadamiać  ZUS  między innymi o:

  • o podjęciu zatrudnienia oraz o wysokości przychodu osiągniętego w minionym roku kalendarzowym – w terminie do końca lutego kolejnego roku,
  • zmianie miejsca zamieszkania, numeru rachunku bankowego,
  • pobieraniu renty z innego tytułu – przyznanej przez inny organ rentowy, bądź renty socjalnej,
  • zaprzestaniu uczęszczania do szkoły przez osobę, która skończyła już 16 lat.

Burmistrz Miasta i Gminy Przedecz  informuje mieszkańców Katarzyny i Zalesia, że z powodu  awarii sieci wodociagowej w dniu 10.09.2020r. w godzianach przedpołudniowych nastąpi przerwa  w dostawie wody.

 

Dodatek solidarnościowy tylko do końca sierpnia

Tylko do końca sierpnia można wnioskować o dodatek solidarnościowy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłacił już 271 mln z tytułu tego dodatku. Do wielkopolskich placówek ZUS wpłynęło prawie 11,5 tys. wniosków o to świadczenie.

Dodatek solidarnościowy wynosi 1400 zł miesięcznie. O świadczenie można występować do 31 sierpnia. Dodatek można otrzymać najwcześniej za miesiąc, w którym osoba uprawniona złożyła wniosek.

Wypłata świadczenia następuje w ciągu kilku dni od złożenia wniosku. Z danych ZUS wynika, że częściej o środki wnioskują kobiety – 58 proc. Pod względem wieku największa liczba wniosków – ok. 32 proc. – pochodzi od osób między 26 a 35 rokiem życia.

O świadczenie mogą wnioskować osoby, z którymi z powodu Covid-19, po 15 marca 2020 r., pracodawca rozwiązał umowę o pracę za wypowiedzeniem lub, po tym terminie, ich umowa o pracę na czas określony, wygasła – informuje Marlena Nowicka – rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

Warunkiem otrzymania dodatku solidarnościowego jest podleganie ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy o pracę przez łączny okres co najmniej 60 dni w br.

Świadczenie przysługuje również osobom bezrobotnym, czyli już zarejestrowanym w urzędzie pracy. Otrzymanie dodatku solidarnościowego oznacza zawieszenie wypłaty zasiłku dla bezrobotnych oraz stypendium na szkolenia lub podnoszenie kwalifikacji.

Za osobę pobierającą dodatek solidarnościowy opłaca się składki emerytalną i rentową, a także składkę zdrowotną. Płatnikiem składek na te ubezpieczenia jest ZUS. Nalicza je od kwoty dodatku solidarnościowego. Jednak składki nie pomniejszają wypłaty, ponieważ są finansowane z budżetu państwa.

O świadczenie można wnioskować wyłącznie drogą elektroniczną, czyli na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE). Informacja o przyznaniu prawa do dodatku solidarnościowego lub decyzja o odmowie będą dostępne na PUE ZUS.

Oddział

Liczba wniosków

Oddział w Ostrowie Wielkopolskim

3 336

Oddział w Pile

1 039

I Oddział w Poznaniu

3 189

II Oddział w Poznaniu

3 739

Razem

11 303

 

Informacja prasowa

 

Firmy skorzystają ze zwolnienia ze składek

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ponownie rozpatrzy wnioski o zwolnienie ze składek tych firm, których nadpłaty lub wpłaty zostały zaliczone na poczet składek podlegających zwolnieniu. Przepisy w tej sprawie, wejdą w życie 20 września. Z nowych przepisów skorzysta nawet 800 tys. firm.

Dzięki nowelizacji, firmy, które złożyły wniosek o zwolnienie ze składek i jednocześnie opłaciły składki za miesiące objęte wnioskiem o zwolnienie, albo posiadały nadpłatę, która automatycznie zaliczyła im się na poczet składek, uzyskają pełne zwolnienie. Wcześniej obowiązywały przepisy, że zwolnieniu podlegają wyłącznie składki nieopłacone.

W związku z wprowadzoną zmianą, nie należy składać do ZUS wniosków o ponowne rozpatrzenie sprawy. ZUS zrobi to z urzędu, po wejściu w życie nowych przepisów – informuje Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce - ZUS rozpocznie ponowne rozpatrywanie spraw po 20 września, zgodnie z ustawowo wyznaczonym terminem.

W wyniku nowelizacji, nadpłaty na kontach firm, zostaną przywrócone. Wnioski o zwrot nadpłaty będzie można składać dopiero po tym, jak ZUS ponownie rozpatrzy sprawę o zwolnienie ze składek. Zakład poinformuje przedsiębiorcę na Platformie Usług Elektronicznych lub przekaże pismo za pośrednictwem poczty. 

 

W ramach Tarczy antykryzysowej, ZUS umorzył składki za marzec, kwiecień i maj dla ok. 2 mln firm na kwotę ok. 12 mld zł. W praktyce ochroną objęto 6,5 mln miejsc pracy. Kwota umorzenia byłaby jeszcze większa, ale niektóre firmy, omyłkowo lub z powodu obaw, opłaciły składki za kwiecień i maj, choć wnioskowały o zwolnienie za te miesiące. Przedsiębiorcy mogli starać się o zwrot nadpłaconych składek. Z różnych względów część z nich jednak tego nie zrobiła.

„Zaobserwowaliśmy ten problem już w marcu i w wyniku poprzednich zmian legislacyjnych, za ten miesiąc, zwolnienie przysługuje bez względu na fakt opłacenia składek albo posiadania nadpłaty. Analiza stosowania prawa w kolejnych miesiącach, wskazała, że konieczne jest wprowadzenie tej zasady również w odniesieniu do kwietnia i maja” – mówi prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS.

„Natychmiast zaproponowaliśmy zmianę przepisów. Nasza propozycja została pozytywnie przyjęta. Dzięki zmianom więcej firm będzie mogło w pełni skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek. Zdajemy sobie sprawę, że na te zmiany czekali niektórzy przedsiębiorcy” – dodaje szefowa ZUS.

Zakład co roku informuje wszystkich płatników o ich saldzie w ZUS. Dzięki temu mają pełną wiedzę na temat tego, czy posiadają nadpłatę albo zadłużenie. Po uruchomieniu Tarczy antykryzysowej szeroko informował, że płatnicy, którzy złożyli wniosek o zwolnienie ze składek, a posiadają nadpłatę w ZUS, powinni złożyć wniosek o jej zwrot. W przeciwnym razie nadpłata pokryje należności za zwolnione miesiące.

Obecna nowelizacja wychodzi naprzeciw postulatom zgłaszanym przez przedsiębiorców.

 

 Informacja prasowa

50 mln zł dla firm na poprawę bezpieczeństwa w pracy

Pracodawcy mogą składać wnioski o dofinansowanie projektów, które poprawią bezpieczeństwo pracy oraz zmniejszą niekorzystne oddziaływanie szkodliwych czynników w pracy. Łącznie na ten cel przeznaczono 50 mln zł. Termin składania dokumentów upływa 31 sierpnia.

To, w jakiej wysokości pracodawca otrzyma dofinansowanie, uzależnione jest od liczby osób, za które opłaca składki na ubezpieczenia społeczne.

W przypadku mikro- i małych przedsiębiorstw procent dofinansowania jest największy. Mikroprzedsiębiorstwa, zgłaszające do ubezpieczeń od 1 do 9 osób, mogą uzyskać dofinansowanie nawet do 90 proc. wartości projektu, nie więcej niż 140 tys. zł, a małe, zgłaszające od 10 do 49 osób – do 80 proc., maksymalnie do 210 tys. zł.

Natomiast najwyższe kwotowo dofinansowanie mogą otrzymać duże zakłady, zatrudniające powyżej 250 osób. Na projekty inwestycyjno-doradcze może to być kwota nawet pół miliona złotych, przy czym udział procentowy dofinansowania nie może przekroczyć 20 proc. wartości projektu.

- W konkursie wybrane zostaną projekty, które poprawią bezpieczeństwo pracy, zmniejszą zagrożenie wypadkami przy pracy lub chorobami zawodowymi oraz zredukują niekorzystne oddziaływanie szkodliwych czynników w pracy – informuje Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce.

W konkursie mogą wziąć udział przedsiębiorcy, którzy nie zalegają z opłatą składek i podatków oraz nie znajdują się w stanie upadłości, pod zarządem komisarycznym, w toku likwidacji lub postępowania układowego. Dofinansowanie można otrzymać nie częściej niż raz na trzy lata.

Wniosek o dofinansowanie wraz z niezbędną dokumentacją należy złożyć zarówno w formie papierowej jak i elektronicznej. Elektronicznie przez stronę www.prewencja.zus.pl, a papierowo w dowolnej placówce ZUS lub pocztą. Rozpatrywane będą tylko wnioski złożone do 31 sierpnia.

Szczegółowe warunki konkursu oraz dokumenty do pobrania są dostępne pod adresem www.zus.pl/prewencja oraz w Biuletynie Informacji Publicznej ZUS.

 

 

 

Informacja prasowa

 

Korzystne przeliczenie emerytur dla rocznika 1953

Urodzeni w 1953 roku będą mogli uzyskać emeryturę powszechną bez pomniejszania podstawy jej obliczenia o sumę kwot pobranych emerytur wcześniejszych. Dla niektórych emerytów oznacza to świadczenie wyższe nawet o 200 zł.

Takie rozwiązania znalazły się w nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy przewidują ponowne ustalenie wysokości emerytury z pominięciem przepisu art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej. Oznacza to, że jeżeli ubezpieczony miał prawo do emerytury powszechnej, a podstawa obliczenia tej emerytury była pomniejszona o kwoty pobranych emerytur wcześniejszych, to wysokość tego świadczenia będzie przeliczona bez takiego pomniejszenia. Warunkiem jest to, by prawo do emerytury wcześniejszej zostało ustalone na wniosek złożony przed 1 stycznia 2013 r.

ZUS przeliczy z urzędu emerytury dla tych osób. Nie trzeba zatem składać wniosku w tej sprawie. Emerytura w nowej wysokości przysługuje od dnia, od którego podjęto wypłatę emerytury powszechnej, a w przypadku, gdy prawo do tej emerytury, było zawieszone – od dnia, od którego mogłaby być podjęta jej wypłata.

Jeśli nowa wysokość świadczenia będzie wyższa od pobieranej dotychczas emerytury, wówczas ZUS wypłaci wyrównanie. Przeliczenie emerytury powszechnej dla ubezpieczonych urodzonych w 1953 r. oraz renty rodzinnej po takich osobach nastąpi po upływie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie tej ustawy, czyli po 11 stycznia 2021 r.

Ustawa odnosi się również do ubezpieczonych urodzonych w 1953 r., którzy nie składali wniosku o emeryturę w wieku powszechnym. Mogą oni zgłosić taki wniosek nie później niż 11 stycznia 2021 r. Wówczas ZUS obliczy emeryturę bez pomniejszenia o kwoty pobieranej emerytury wcześniejszej. Takie obliczenie będzie możliwe, gdy prawo do emerytury wcześniejszej, ustalone zostało na wniosek złożony przed 1 stycznia 2013 r. 

ZUS szacuje, że liczba osób urodzonych w roku 1953, które mogą skorzystać ze zmiany przepisów, wynosi 80,4 tys. W tej liczbie jest 17,8 tys. osób, które w ciągu 6 miesięcy mogą złożyć wniosek o przyznanie emerytury powszechnej (w tym kobiety – 15,6 tys., mężczyźni – 2,2 tys.). Pozostali, czyli 62,6 tys. osób (w tym 60,6 tys. kobiet, 1,9 tys. mężczyzn) będą mieć emeryturę przeliczoną z urzędu.

 

Marlena Nowicka

regionalna rzeczniczka prasowa ZUS

w Wielkopolsce

rodziny pszczele 2020

Bydgoszcz, 31 lipca 2020 r.

 Informacja prasowa

ZUS udostępnił wniosek o postojowe dla zleceniobiorców

Na Platformie Usług Elektronicznych ZUS udostępniliśmy wniosek o świadczenie postojowe dla zleceniobiorców, którym zleceniodawca odmówi złożenia takiego wniosku. Jest to wniosek
o symbolu RSP-CZ i można go przekazać do ZUS wyłącznie elektronicznie.
– informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego

 

Dotychczas zleceniobiorcy, żeby otrzymać świadczenie postojowe z powodu pandemii Covid-19 musieli korzystać z pośrednictwa zleceniodawców. Teraz, po wejściu w życie znowelizowanych przepisów mogą samodzielnie złożyć wniosek. W Tarczy 4.0 zostały uchwalone zmiany, które wskazują jakie warunki muszą być spełnione, aby zleceniobiorca (także osoba wykonująca umowę agencyjną, inną umowę o świadczenie usług, do której zgodnie z kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia) mógł sam złożyć wniosek o świadczenie postojowe, tj. bez pośrednictwa zleceniodawcy. Wnioski mogą być składane przez zleceniobiorców od 24 lipca br. – wyjaśnia Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.

 

Aby starać się o postojowe należy spełnić warunki wskazane w ustawie, m.in.: umowa zlecenia musi być zawarta przed 1 kwietnia 2020 r., umowa nie może dojść do skutku lub nastąpiło ograniczenie jej wykonywania z powodu przestoju w prowadzeniu działalności zleceniodawcy w następstwie COVID – 19. Ważnym warunkiem jest także to, aby przychód z umowy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku, nie był wyższy od 300 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału to jest dla wniosków składanych w lipcu i sierpniu od kwoty 15 994,41 zł.

Ponadto w przypadku zleceniobiorców nie mogą oni podlegać ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu.

Co ważne, przepisy prawa nie przewidują możliwości składania wniosków za okres wstecz. W tej sytuacji nie można składać wniosku o postojowe uwzględniającego przychody za kwiecień czy maj. Gdy wniosek będzie składany w lipcu, to powinien w nim być wykazany przychód zleceniobiorcy
z wykonywania umowy osiągnięty w czerwcu, a gdy będzie składany w sierpniu – to z lipca.

ZUS wypłacił 2,3 mln świadczeń postojowych dla przedsiębiorców i zleceniobiorców na kwotę
4,4 mld zł. W województwie wielkopolskim zrealizowano dotychczas 232,2 tys. przelewów na kwotę ponad 458,2 mln zł. –dodaje rzeczniczka.

 

Krystyna Michałek

Rzecznik Regionalny ZUS

Województwa Kujawsko-Pomorskiego

zdjęcie

Formularz elektroniczny RSP CZ

RSP CZ

 

testy KOMUNIKAT